Zorg - Toezicht en handhaving

De zorg kent diverse toezichthouders, zoals de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) die zich richt op de kwaliteit van de zorg, de de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) welke zich bezig houdt met de inrichting van de zorgmarkt en hoogte en rechtmatigheid van de tarieven. En dan is er nog de Autoriteit Consument en Markt (ACM) die zich richt op de zorgmarkt en de mededingsregels.

Praktische vragen

Wat we steeds vaker zien is dat er meldingen gedaan moeten worden bij de IGJ als er sprake is van een calamiteit of geweld in de zorgrelatie. Deze meldingen moeten worden gedaan op grond van de Wet Kwaliteit Klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz). Hier komen veel praktische en juridische vragen bij kijken. Welke bevoegdheden heeft de toezichthouder bijvoorbeeld en waar moet ik aan meewerken als er een onderzoek wordt ingesteld op basis van de melding? Wat zijn de consequenties als de zorgaanbieder of degene over wie wordt gemeld geen medewerking verleent? Ook vragen als het medisch beroepsgeheim spelen hierbij een rol.

Juridische stappen

Met betrekking tot dit soort vragen is het essentieel dat hierin de juiste juridische stappen worden gezet. Met name een calamiteit kan grote gevolgen hebben voor de reputatie van een zorgaanbieder. Zorgvuldig en juist handelen is daarom erg belangrijk. Onze zorgspecialisten hebben ruime ervaring in het begeleiden van cliënten in dergelijke situaties. Zij kennen de zorgmarkt, de zorgen van de bestuurder, het handelen van de bestuursorganen en de bestuurs- en zorgrechtelijke spelregels.

Handhaving en juridische reacties

Zorgaanbieders worden bijvoorbeeld verplicht op reguliere basis bepaalde informatie aan te leveren, maar ook door actief om informatie op te vragen of door bezoeken op locatie af te leggen. In geval van overtreding van zorgwetgeving kunnen toezichthouders overgaan tot handhavend optreden om de naleving van regels af te dwingen. Dit kan leiden tot bestuursrechtelijke sancties.

Bij bestuursrechtelijke sancties kan gedacht worden aan verscherpt toezicht, een aanwijzing, boete, een last onder dwangsom, bestuursdwang of een bevel. Tegen bestuursrechtelijke besluiten van bijvoorbeeld de IGJ of de Nza staat eerst bezwaar open en vervolgens beroep bij de bestuursrechter. Als u het als zorgaanbieder niet eens bent met een besluit, is het dus zaak om in actie te komen. En gezien de korte bezwaartermijnen van het bestuursrecht is het belangrijk om tijdig juridische hulp in te schakelen. Zo kan worden voorkomen dat het besluit onomkeerbaar is.

Toezichthouders kunnen op grond van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) actief toezichtinformatie zoals een handhavingsbesluit, openbaar maken. De IGJ is sinds 1 juli 2019 zelfs verplicht om toezichtinformatie, zoals een aanwijzing of een last onder dwangsom, bekend te maken. Dit kan uitsluitend met bezwaar en een voorlopige voorziening tegengegaan worden. Daarbij kunnen wij u uiteraard bijstaan.

Wat we doen

Wij helpen u met mogelijke vragen over de bevoegdheden van deze toezichthouders en hoe u daar in de praktijk zo goed mogelijk mee om gaat. In alle fases of stappen die de toezichthouder zet kan bovendien een adequate juridische reactie noodzakelijk zijn. Wij helpen u daarbij.

Meer informatie? Neem dan contact op met een van onze specialisten.

Snel contact

Voor vragen kunt u ons altijd bellen. Of laat hier uw e-mailadres of telefoonnummer achter, dan wij nemen contact met u op.



Uw bericht is succesvol verzonden

Er ging iets mis, probeer het later opnieuw

U bent nog een paar velden vergeten, controleert u deze nog even?

Team Zorg - Toezicht en Handhaving

Waar we bij helpen

Op een praktische, efficiënte en begrijpelijke manier, nemen wij juridische obstakels weg.